Beyin Dalgalarının Öğrenmeye Etkisi
Temel
beyin dalgaları şunlardır:
Delta: Çoğunlukla derin uyku halinde
yayınlanır.
Teta: Çoğunlukla hafif uyku halindeyken
yayınlanır. Bu durumda gördüğümüz rüyaların çoğunu hatırlarız.
Alfa: Uyanık ve huzurluyken yayınlanır.
Beta: Normal ve tam uyanık durumdayken
yayınlanır.
Beyin en
iyi öğrenmeyi alfa ve teta durumlarında yapar. Uyanıkken beyni alfa durumuna
geçirmenin en iyi yolları; ılık duş almak ya da 10-15 kez diyafram nefesi
almaktır. Bir diğer yöntem de müzik dinlemektir. Ancak özellikle Barok tarzı,
largo tempolu, 4/4 ya da ¾ ölçülü parçalar alfa konumuna geçmekte çok
etkilidir.
Uyku, bilgilerin yeniden örgütlendiği ve düzenlendiği bir süreçtir. Beyninizin bu özelliğinden yararlanarak öğrenme sürecinizi daha aktif ve hızlı bir hale getirebilirsiniz. Gece yatmadan önce son bir tekrar yapıp sabah kalktığınızda aynı konuyu bir kez daha tekrar ettiğinizde bilgilerin şaşırtıcı bir şekilde yerleşmiş olduğunu fark edeceksiniz. Çünkü bütün bir uyku süreci boyunca beyin, o bilgileri işlemiştir.
Bu durum aynı zamanda tekrarın da önemini dolaylı olarak göstermektedir. Bir bilgiyi tekrarlamadığınızda beyninize verdiğiniz mesaj "Bu bilgi benim için önemsizdir." şeklindedir. Tekrar edilen bilgi pekişir, diğer bilgilerle örüntüler oluşur, anlamlı ve kalıcı hale gelir.
Genel olarak karıştırdığımız bir durum var: Anlamak ve öğrenmenin aynı şey olduğunu sanıyoruz. Bir bilgiyi izlediğimizde, okuduğumuzda ya da sözel olarak bize aktarıldığında onu anlayabiliriz. Ancak tekrar etmezsek öğrenemeyiz. Bu nedenle öğrenciler sınıfta öğretmenlerini dinlerken çok iyi anladıkları konulardan bir ay sonra sınav olduklarında dökülüyorlar. Yeni karşılaştığımız bir bilginin %80'e varan kısmı ilk 24 saat içinde unutulur. Bu nedenle bir bilgiyi kalıcı kılmanın en temel yolu, o bilgiyi en iyi hatırladığımız ilk 24 saat içinde mutlaka tekrar etmektir.
Öneri:
Çalışma programınızda öncelik o gün öğrendiğiniz derslerin 5-10 dakikalık tekrarı olsun daha sonra okul ve dershane programı ile ilgili çalışmalarınıza geçin. Her hafta sonu, o hafta öğrendiğiniz konuların kısa bir tekrarını yapmayı ihmal etmeyin. Tekrarlanan bilginin pekiştiğini unutmayın. Bunu her ay sonunda da yapın. Bilgiler öğrenildikçe tekrar süresi kısalacaktır.
Öğrenme Stratejileri:
Konunun Yapısını Belirleyin: Öğrenilecek konunun
özelliğine göre öğrenmenin bütün veya parçalara bölerek mi gerçekleştirileceği
belirlenir. Öğrenilecek olan, aşırı derecede uzunsa parçalara bölerek öğrenme
uygulanır. Parçalara bölerek öğrenmede her bir parçanın anlamlı bütün
oluşmasına dikkat edilmelidir. Kısa olan ve parçalara ayrıldığında içeriğini
kaybeden konular bütün olarak öğrenilmelidir.
Katılın (Öğrenenin Etkinliği – Öğrenci Aktivitesi):
Organizma öğrenme etkinliğinde ne kadar aktif olursa, öğrenmenin meydana gelme olasılığı
o kadar yüksek olur. Dinleme, düşük etkinlik; uygulama ise yüksek öğrenme
etkinliğidir. Bu nedenle ödev ve araştırma yapma öğrenmeyi kalıcı kılar.
Geri Bildirim (Dönüt) Alın: Organizmaya
öğrenme eyleminin ne kadar başarılı olduğunun bildirilmesidir. Sonuçların
bilinmesi öğrenmeyi olumlu yönde etkiler. Yapılan yanlışların bilinmesi onu
düzeltme imkânı sağlar. Güdülenme ortadan kalkmadan sonuçları bildirilmelidir
yani sorular unutulmadan sonuçlar verilmelidir. Bu durum sizin yaptığınız test çalışmaları için de geçerlidir. Sadece soru çözmek yetmez. Cevap anahtarı ile karşılaştırma da yapmalısınız.
Hatırlatma:
Test çalışmalarında soruları mutlaka zamana bağlı olarak çözün. Soru çözümü bittikten sonra cevap anahtarından kontrol edin. Yanlış yaptığınız ya da boş bıraktığınız sorulardaki eksikliğinizi araştırın. Gerekirse yeniden konu çalışın.
Zihin Haritaları Kullanın: Öğrenilecek konuları zihin haritaları şeklinde özetlemek beş duyumuzu ve sağ beynimizi de devreye soktuğundan öğrenmeyi hem eğlenceli ve kolay hem de kalıcı hale getirir.
www.serkanozkan.com.tr www.okunlp.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder