4 Nisan 2013 Perşembe

ÖĞRENME SÜRECİ, SINAVA HAZIRLIK VE SINAV PSİKOLOJİSİ


Sınavlarda başarıya ulaşmak için, gerekli bilgi donanımı şarttır. Sınav sorularını doğru cevaplayabilmek, ilgili derslerdeki bilgilerin belli düzeyde öğrenilmiş olmasını zorunlu kılmaktadır. İşte bu öğrenme ihtiyacının giderilmesi bugünkü koşullarda ancak, ”gerçekçi ve doğru hedeflerin olması, iyi bir okul eğitimi, sistemli ve düzenli çalışma ile okuma alışkanlığı kazanılmış olması, okul dışı saatlerini amaçlı değerlendirebilmek ve düzenli ve sağlıklı bir yaşam” ile mümkün olabilecektir. Geçirdiğiniz uzun öğrenim süreci sonucunda sahip olduğunuz birikimlerin, birkaç saatlik bir zaman diliminde ölçülmesini amaçlayan bir sınav atmosferine “duygusal olarak hazırlanmak” oldukça önem taşımaktadır.
Sınava hazırlık, bilgi yüklemesi yapmak değildir ve olmamalıdır. Bu süreç sistemli ve düzenli bir çalışma sürecine sahip olmak kadar zihinsel ve psikolojik olarak hazırlığı da gerektirir.
Öğrencinin aşağıdaki üç basamağı ardışık olarak uygulaması, hayatına yerleştirmesi işin büyük bir kısmını halletmesi anlamına gelir.
*Bilmiyorum!
*Öğrenebilirim!
*Şimdi çalışıyorum, şimdi öğreniyorum!
Ayrıca öğrenci;
*Öğrenmeyi ertelemekten vazgeçmeli, erteleme alışkanlığının nedenlerini bulmalı ve üzerine gitmelidir.
*Öğrendiğine güvenmeli, tekrar ve pekiştirme alıştırmalarıyla öğrendiğini kalıcı hale getirmelidir.
*Ertelenebilir tüm sorunlarını sınavdan sonraya ertelemeli sadece sınav sürecine odaklanmalıdır.

Öğrenmede Başlangıç ve Bitiş Etkisi

Lütfen elinize bir kâğıt ve kalem alın ve aşağıda 25 kelimelik bir liste verilmiştir. Bu listeyi sadece bir defa ve yanlarında yazan numara sırasıyla dikkatli okuyun (numaraları ezberlemeye çalışmayın).

1.       Kedi
10. Mana
18. Belirsiz
2.       Masa
11. Stratejik
19. Kitap
3.       Melek
12. Bülbül
20. Netameli
4.       Duygu
13. Sandalye
21. Terazi
5.       Perdahlama
14. Kalem
22. Melankolik
6.       Tutku
15. Tavuk
23. Defter
7.       Köpek
16. Tafracı
24. Ağaç
8.       Gerçek
17. Siyah
25. Koltuk
9.       Nehir



Şimdi, tabloya bakmadan hatırladığınız kelimeleri kâğıda yazın (Sadece kelimeleri yazın, numaralarını yazmayın).
Yazdığınız kelimelerin numarasını tabloya bakarak inceleyin. Bu çalışmanın amacı ne kadar çok kelime hatırladığınız değildir, hatırlamada nelerin etkili olduğudur.
Yapılan araştırmalar öğrenmenin başlangıç ve bitiş dilimine rastlayan bilgilerin orta kısımdakilere oranla daha kolay hatırlandığını göstermiştir. Bu listenin başında ve sonunda bulunan kelimelerin ortadakilere göre daha kolay hatırlanması öğrenme performansında zaman içinde bir değişim olduğunu gösterir. Buna “öğrenmede başlangıç ve bitiş etkisi” denir.
de birer tane başlangıç ve bitiş etkisi vardır. Oysa bu süreç 30’ar dakikalık üç bölüme bölündüğünde ve her dilim arasına 5 dakika dinlenme molası konduğunda toplam 6 tane başlangıç ve bitiş etkisi yaşanacak ve öğrenme performansı da buna bağlı olarak artacaktır.


 

Sonuç:
Çalışma programına mutlaka 30 – 50 dakikalık çalışma ve 5 – 15 dakikalık dinlenme süreçleri koyunuz. Çalışma sürecinizi hiçbir şeyin bölmesine izin vermeyiniz bunun için gerekli tedbirleri alınız.

www.okunlp.com   www.serkanozkan.com.tr















Hiç yorum yok:

Yorum Gönder