Sınavlarda başarıya ulaşmak
için, gerekli bilgi donanımı şarttır. Sınav sorularını doğru cevaplayabilmek,
ilgili derslerdeki bilgilerin belli düzeyde öğrenilmiş olmasını zorunlu
kılmaktadır. İşte bu öğrenme ihtiyacının giderilmesi bugünkü koşullarda ancak,
”gerçekçi ve doğru hedeflerin olması, iyi bir okul eğitimi, sistemli ve düzenli
çalışma ile okuma alışkanlığı kazanılmış olması, okul dışı saatlerini amaçlı
değerlendirebilmek ve düzenli ve sağlıklı bir yaşam” ile mümkün
olabilecektir. Geçirdiğiniz uzun öğrenim süreci sonucunda sahip olduğunuz
birikimlerin, birkaç saatlik bir zaman diliminde ölçülmesini amaçlayan bir
sınav atmosferine “duygusal olarak hazırlanmak” oldukça önem
taşımaktadır.
Sınava hazırlık, bilgi
yüklemesi yapmak değildir ve olmamalıdır. Bu süreç sistemli ve düzenli bir
çalışma sürecine sahip olmak kadar zihinsel ve psikolojik olarak hazırlığı da gerektirir.
Öğrencinin aşağıdaki üç
basamağı ardışık olarak uygulaması, hayatına yerleştirmesi işin büyük bir
kısmını halletmesi anlamına gelir.
*Bilmiyorum!
*Öğrenebilirim!
*Şimdi çalışıyorum, şimdi
öğreniyorum!
Ayrıca öğrenci;
*Öğrenmeyi ertelemekten vazgeçmeli,
erteleme alışkanlığının nedenlerini bulmalı ve üzerine gitmelidir.
*Öğrendiğine güvenmeli, tekrar
ve pekiştirme alıştırmalarıyla öğrendiğini kalıcı hale getirmelidir.
*Ertelenebilir tüm sorunlarını
sınavdan sonraya ertelemeli sadece sınav sürecine odaklanmalıdır.
Öğrenmede Başlangıç ve Bitiş Etkisi
Lütfen elinize bir kâğıt ve
kalem alın ve aşağıda 25 kelimelik bir liste verilmiştir. Bu listeyi sadece bir defa ve yanlarında yazan
numara sırasıyla dikkatli okuyun (numaraları ezberlemeye çalışmayın).
1. Kedi
|
10. Mana
|
18. Belirsiz
|
2. Masa
|
11. Stratejik
|
19. Kitap
|
3. Melek
|
12. Bülbül
|
20. Netameli
|
4. Duygu
|
13. Sandalye
|
21. Terazi
|
5. Perdahlama
|
14. Kalem
|
22. Melankolik
|
6. Tutku
|
15. Tavuk
|
23. Defter
|
7. Köpek
|
16. Tafracı
|
24. Ağaç
|
8. Gerçek
|
17. Siyah
|
25. Koltuk
|
9. Nehir
|
|
|
Şimdi,
tabloya bakmadan hatırladığınız kelimeleri kâğıda yazın (Sadece kelimeleri
yazın, numaralarını yazmayın).
Yazdığınız
kelimelerin numarasını tabloya bakarak inceleyin. Bu çalışmanın amacı ne kadar
çok kelime hatırladığınız değildir, hatırlamada nelerin etkili olduğudur.
Yapılan
araştırmalar öğrenmenin başlangıç ve bitiş dilimine rastlayan bilgilerin orta
kısımdakilere oranla daha kolay hatırlandığını göstermiştir. Bu listenin
başında ve sonunda bulunan kelimelerin ortadakilere göre daha kolay hatırlanması
öğrenme performansında zaman içinde bir değişim olduğunu gösterir. Buna
“öğrenmede başlangıç ve bitiş etkisi” denir.
de birer tane başlangıç ve
bitiş etkisi vardır. Oysa bu süreç 30’ar dakikalık üç bölüme bölündüğünde ve
her dilim arasına 5 dakika dinlenme molası konduğunda toplam 6 tane başlangıç
ve bitiş etkisi yaşanacak ve öğrenme performansı da buna bağlı olarak
artacaktır.
Sonuç:
Çalışma programına
mutlaka 30 – 50 dakikalık çalışma ve 5 – 15 dakikalık dinlenme süreçleri
koyunuz. Çalışma sürecinizi hiçbir şeyin bölmesine izin vermeyiniz bunun için
gerekli tedbirleri alınız.
www.okunlp.com www.serkanozkan.com.tr
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder